Het leven op de Farm - Reisverslag uit Goondiwindi, Australië van Marielle Oomen - WaarBenJij.nu Het leven op de Farm - Reisverslag uit Goondiwindi, Australië van Marielle Oomen - WaarBenJij.nu

Het leven op de Farm

Blijf op de hoogte en volg Marielle

01 Juni 2014 | Australië, Goondiwindi

Geniet van het boeren leven hier! De farm is 2500 ha. en heb soms nog steeds de kaart nodig om mijn weg te vinden naar de "dam" (water reservoir). Ga daar heen om de pomp aan te zetten zodat koeien in andere weilanden water te drinken hebben. Ook heb ik me bezig gehouden met repareren van het hek werk. Het hek wordt meestal vernield door wilde zwijnen, dingo's, emu's en kangaroo's maar eenmaal het hek een beetje gammel gaan de koeien er ook door heen die we dan weer terug moeten vragen aan de buren of op de autoweg (dirt road) komen!

Naast dat de koeien van weiland naar wieland worden gebracht, heb ik nu ook geholpen met koeien van de kalfjes te scheiden. Daarna werden de kalfjes geoormerkt, gebrandmerkt (tegen diefstal) en onthoornt. Ze proberen wel een ras te creeren zonder horens. Het castreren gaat meestal met elastic bandje maar soms moeten de ballen eruit gesneden worden. Dit is wel de iets minder prettige kant maar noodzakelijk en ze proberen het wel zo snel en pijnloos te doen….

Ze hebben iest van 4 a 5 stieren en nadat de boer me vertelde dat je voor de stier altijd moet uitkijken omdat die minder tam zijn werd hij kort daarna door een grote bull geschopt en liep hij een weekje een beetje mank. Dit is de derde keer in zijn leven dat hij door zijn cattle is geraakt. Dus het is zeldzaam maar paar dagen erna werd zijn vrouw geschopt door een jong kalfje. Liepen ze beide beetje mank. Nu gaat alles weer normaal.

Nu ben ik veel aant werk in de tuin ter voorbereiding van de trouwerij van hun oudste dochter. Ik ben op de bride shower geweest dat gevierd werd met een high tea in een prachtige tuin. Nu ook een ander feest meegemaakt “jazz on the hill” waar geld werd verzameld voor de geisoleerde kinderen en school te stimuleren. De afstand naar school is erg ver wat het zo duur maakt. Meestal hebben jonge kindere school over de “air” (de radio). De moeder is dan dus ook beetje de lerares. Dingen gaan hier echt anders, wat zorgt voor andere gewoontes en curtuur.

• 01 Juni 2014 - 13:54

Tom Oomen:

Nou dat was wel een heftig verhaal en ik begrijp dat je het ook nog erg naar de zin hebt.
    In Nederland worden de kalfjes gecastreerd onder verdoving.
    Dat is hier wettelijk verplicht en het moet gebeuren door een dierenarts.
    Vroeger heb ik nog eens met een dierenarts gewerkt ( op kantoor) die voorheen dierenarts in Australië was. De boerderijen zijn daar inderdaad heel erg groot zodat ieder groot bedrijf zelf een dierenarts in dienst heeft. Dat heeft wel het nadeel dat de dierenarts niet geheel kan handelen naar zijn eigen principes.

Het allerbeste maar weer en ik hoop spoedig weer eens van je te horen.
    Hartelijke groeten,
    PA.